E-handel

Att skapa en lönsam nätbutik
Det är lätt att bygga en nätbutik. Lönsamhet är svårare. Börja med produkten, marknaden och målgruppen.

Produkten, marknaden och målgruppen

Relationen mellan butik och kund är enkel – kunden bjuds in till butiken som försöker tillgodose kundens behov. Problemet är att kunden är fri att handla varsomhelst och återkommande betalande kunder är avgörande för dig.

Om du vill lyckas med e-handel bör du förstå marknaden, leverera rätt produkt och presentera den som målgruppen vill ha den. Om vi ska tänka innehåll är det bra att se över följande:

Externa budskap

Kunden måste hitta din butik. Gammal hederlig reklam kan funka fint, sociala medier är en annan kanal, mejlutskick en tredje. Kanske har du kontakter som redan konverserar med din målgrupp?

Det viktiga är att polera budskapet och välja kanalen som bäst når dina kunder. Var är de och vad vill de höra? Glöm inte spåra dina insatser, det hjälper dig fatta beslut om nästa kampanj.

Välkommen och hitta rätt

Väl landad i din butik ska kunden känna sig välkommen och trygg. Det ska framgå att köp kan genomföras utan säkerhetsrisker.

Nu gäller det även att kunden hittar rätt. God design med enkel navigation är ett måste. Tydliga budskap och få klick är vad som gäller. Kom ihåg att för varje klick du designar bort kan du dubblera konverteringen.

Produkterna

När det gäller presentation av produkter är det vettigt att investera i bra bildmaterial, det är faktiskt ett av dina mest säljande redskap. Håll eventuella texter korta och kärnfulla. Om produkten har ett fast pris, visa det. Kunden vill veta vad som gäller.

Alternativ, kampanj och rabatt

När kunden väl letar efter produkter kan du passa på att föreslå alternativa varor, berätta om kampanjer eller kanske erbjuda rabatter. Att länka ihop olika produkter kan leda till merförsäljning och det gillar vi.

Varumärket

Glöm inte bort att i både text, färg och form övertyga om varumärket. Kunden ska känna sig hemma, identifiera sig med varumärket och vilja ha mer. Inga problem om du lärt känna din målgrupp eller hur?

Teknik och rimlighet

Sätt upp mål för din nätbutik men kom ihåg att det är mycket jobb det handlar om. Var rimlig.

På teknikfronten finns det flera verktyg att använda, såsom Drupal, Meteor och SiteVision. Kolla gärna in våra allmänna tips om webbplatser, det mesta gäller även för webshop och e-handel.

Behöver du skapa en nätbutik? Tillsammans med Findwise är Studio Interact bästa valet av webbyrå och leverantör för sökdrivna nätbutiker i Drupal eller Meteor. Hör av dig, så berättar vi mer!

Kunder vi hjälpt med E-handel

Modernt, stabilt och lättanvänt. Verktyg som fungerar.

Webbplats

Så lyckas du med din webbplats

Mobilapp

Apputveckling för iPhone, iPad & Android

E-handel

Att skapa en lönsam nätbutik

Intranät

Fokus på användare och innehåll ger mest effekt

Drupal

Ett av världens mest populära CMS

Meteor

Ett snabbare sätt att bygga appar

React

JS-bibliotek för att bygga användargränssnitt

Våra tjänsteområden

Vi guidar dig till rätt beslut.

Strategi handlar om mål, styrning och uppföljning för ett lyckat webbprojekt. Du behöver koll på vision och behov för att göra rätt saker. Planering och processer för ett smidigt utförande och slutligen utvärdering för lärdomar och förbättringar.

Text, beteende och form.

Rätt innehåll för rätt kanal, både vad gäller text, interaktion och grafiskt material. Du får hjälp med hela eller delar av innehållet - copy, publicering och korrektur. Följsam design för mobil, webb och surfplatta ser vi som självklart.

Modernt, stabilt och lättanvänt.

För vissa är tekniken rolig och spännande. För andra bara ett nödvändigt ont. Med oss får du teknik som fungerar, är stabil och lätt att använda. Det finns ett flertal moderna verktyg att välja på och vi hjälper dig att hitta rätt.