Effektkartläggning

Varför, vem, hur och vad?
En effektkartläggning ska säkerställa att du gör rätt saker för rätt personer. Innan projektet bör du svara på varför, vem, hur och vad?

Målet

Dina investeringar ska ge önskade effekter och affärsnytta. Frågan om varför är därför den mest centrala i effektkartläggningen. Det handlar om målet, varför ska något göras? Det kan låta som sunt förnuft men affärsmålen är ofta okända eller otydliga. Med konkreta mål blir det lättare att fatta beslut under projektets gång.

Exempel: 50 % fler sålda bussbiljetter.

Målgrupp(erna)

När du vet vilket målet är bör du fundera på vem som påverkar målet. Vem är kunden? Vem påverkas (positivt och negativt) av produkten eller tjänsten? Vem hindrar eller hjälper dig att uppnå målet?

Exempel: Pensionärer med surfplatta eller befintliga kunder i nätbutiken.

Effekterna

Hur ska målgruppernas beteende förändras för att du ska uppnå målet? Hur ska de hjälpa dig och hur kan de hindra dig? Dessa beteenden motsvarar effekterna du vill uppnå eller undvika.

Exempel: Handla biljetter online istället för via telefon eller köpa en doftgran vid bokning av besiktning.

Leverabler

Den sista frågan handlar om vad som skall levereras i projektet. Det handlar inte om att lista detaljerade krav utan om generella leverabler där du lätt kan följa resonemanget från mål till leverans.

Exempel: Mobil nätbutik eller resebokning online.

Kunder vi hjälpt med Effektkartläggning

Vi guidar dig till rätt beslut.

Effektkartläggning

Varför, vem, hur och vad?

Webbanalys

Kundens beteende i din digitala värld.

Koncept

En bärande idé.

Domänstrategi

Bli vän med Google.

Våra tjänsteområden

Vi guidar dig till rätt beslut.

Strategi handlar om mål, styrning och uppföljning för ett lyckat webbprojekt. Du behöver koll på vision och behov för att göra rätt saker. Planering och processer för ett smidigt utförande och slutligen utvärdering för lärdomar och förbättringar.

Text, beteende och form.

Rätt innehåll för rätt kanal, både vad gäller text, interaktion och grafiskt material. Du får hjälp med hela eller delar av innehållet - copy, publicering och korrektur. Följsam design för mobil, webb och surfplatta ser vi som självklart.

Modernt, stabilt och lättanvänt.

För vissa är tekniken rolig och spännande. För andra bara ett nödvändigt ont. Med oss får du teknik som fungerar, är stabil och lätt att använda. Det finns ett flertal moderna verktyg att välja på och vi hjälper dig att hitta rätt.